ישראבלוג, שירות הבלוגים המיתולוגי של ישראל סוגר את הבאסטה. נעשים עם מאמצים להציל את החומרים שם, אבל כיוון שזה ממש עוד לא ברור אם זה קורה או לא, הנה מדריך לגיבוי והעברה פשוטה יחסית של המידע שלכם שקיים על שרתי ישראבלוג אל שרתי וורדפרס.קום ומי שרוצה אחר כך לאתר וורדפרס על שרת עצמאי.

פסקה אחת עליי: שמי צבי טלית. הייתי אחד הבלוגרים הפעילים בישראבלוג בשנותיו הראשונות בבלוג הצילום הצביץ השואג. הייתי עיתונאי טכנולוגיה בנענע לפני שרכשה את ישראבלוג ונרכשה על ידי ערוץ 10. אני בונה אתרי וורדפרס לפרנסתי וזומם לכבוש את העולם עם אחד הסטארטאפים שלי.

למי שלא מכיר טוב את וורדפרס ורוצה להכיר אמליץ לקרוא את המדריך שכתבתי "מה זה וורדפרס". בכמה מילים, מדובר במערכת ניהול תוכן מאוד פופולרית, שהתפתחה במקור כמערכת לניהול בלוגים. מדובר גם בקהילת קוד פתוח ענקית של מיליוני משתמשים ומפתחים שיוצרים פלאגינים (תוכנות הרחבה) וערכות התאמה (themes) שמאפשרות לתת לכל אתר מראה ושימושיות ייחודיים.

אתר וורדפרס.קום שייך לזרוע המסחרית המסונפת לוורדפרס. אתר הדוט.קום הוא שירות לאירוח אתרי וורדפרס, שמציע אפשרויות אירוח בחינם (עם פרסומות וכתובת אתר מוגבלת) או בתשלום.

אנחנו נשתמש בשירות יבוא התכנים של אתר וורדפרס.קום שמאפשר ייבוא אוטומטי מוצלח (המוצלח ביותר שאני נתקלתי בו) של תכנים ממספר מערכות תוכן, שישראבלוג היא אחת מהן. לאחר מכן אתם יכולים להחליט להישאר ולהשתמש בשירותי האירוח של וורדפרס.קום בחינם או בתשלום, או להשתמש בכלי הייצוא של המערכת כדי לייצא את התוכן שייבאתם בפורמט XML המותאם לייבוא לאתר וורדפרס חיצוני שאותו תארחו על גבי שרת עצמאי.

 

בעמוד שייפתח בחרו את התאריכים לגיבוי (להקפיד על תאריכים נכונים: 30 בפברואר ישגר את המערכת לבאג) ובסוג הגיבוי הרצוי. קיימות שתי אפשרויות במערכת:
1. גיבוי לדף HTML שאני השתמשתי בו לגיבוי מקומי.
2. גיבוי למסמך וורד, שזה סוג הקובץ שישמש אותנו לצורך יצוא החומרים אל שרתי וורדפרס.קום.

 

אם כתבתם בבלוג שלכם לעתים נדירות, הרי שאתם יכולים לייצר גיבוי בנפרד לכל שנה. אם כמוני בשנים הראשונות כתבתם בבלוג המון, והעליתם הרבה תמונות, הרי שרצוי לשמור תקופות יותר קצרות, כמו 3 חודשים או אפילו חודשים בודדים. באופן זה תוודאו שתהליך היבוא לוורדפרס לא ייתקע. וגם אם הוא נתקע, אל חשש, נטפל גם בזה.

עכשיו בואו ניצור חשבון חדש בוורדפרס.קום. מראש נכנסתי לדף הבית בשפה העברית, כך שבעצם כל התהליך המתואר כאן מבוצע בעברית. זה נכון יותר כי כך הגדרות השפה של הבלוג החדש יהיו באותן הגדרות שפה כמו של ישראבלוג.

בעמוד הבית נלחץ על כפתור "מתחילים כאן ובעמוד הבא נבחר באופציה של ביצירת בלוג.

בשלבים הבאים ניתן שם לבלוג החדש. רצוי לשים לב שמייד תפתח אופציה חינמית לכתובת דומיין שיושבת תחת הדומיין של wordpress.com. מי שרוצה דומיין אחר יכול לבחור או באופציה של שירותי הפרימיום של וורדפרס.קום או להעביר את המידע שנייבא לכאן אחר כך לאתר על גבי שרת חיצוני עצמאי.

לצורך ההדגמה כאן בחרתי להמשיך עם האופציה החינמית, ובדף הבא בחרתי בתוכנית "חינם".

בשלב הבא לכו לתיבת הדוא"ל שלכם, אם אתם בג'ימייל סביר שזה יגיע למחיצת קידום המכירות או העדכונים, ומצאו שם הודעה מוורדפרס לאישור הקמת הבלוג החדש שלכם.

במסכים הראשונים חפשו את הגדרות המערכת של הבלוג החדש. במסך ההגדרות גללו למטה עד שתגיעו לחלק של אפשרות יבוא התוכן.

בתיבת האפשרויות שתפתח בחרו באופציה של "מייבאים אחרים" ובעמוד שייפתח אחריו הפעילו את כלי היבוא “Israblog”.

נבחר (או נגרור אל הכפתור) את קובץ הוורד שיוצר על ידי מערכת הגיבוי של ישראבלוג ולאחר שנראה שהקובץ נטען נלחץ על כפתור “להעלות ולייבא” ונפזם את ברכת הדרך.

 

בשלב הבא יקרה אחד משני דברים: אם כתבתם בבלוג שלכם לעתים נדירות, והגיבוי שלכם הוא על קובץ קטן יחסית, רוב הסכויים שתקבלו הודעה שמראה הרבה שורות והמילה בהצלחה בסופה.

אם אתם כמוני לעומת זאת והבלוג שלכם מכיל אלפי פוסטים עם כמות גדולה של תמונות, סביר מאוד שקובץ גיבוי יחיד לכל שנות הבלוג, או אפילו קובץ גיבוי לכל שנה בנפרד פשוט לא יספיק והליך הייבוא יתקע באמצע. סביר להניח שתתקלו בהודעת השגיאה הבאה. (את הכיתוב NO PANIC אני הוספתי).

 

יש לזה פתרון די פשוט. במקום גיבוי של תקופות אורכות של שנה שלמה חזרו לישראבלוג וצרו גיבויים של תקופות יותר קצרות, כמו 3 או 6 חודשים או אפילו חודש בודד.

אחר כך חזרו למסך עם השגיאה המאיימת, קצרו את כתובת ה-URL שבשורת הכתובת כך שכל מה שמופיע אחרי המילים wp-admin ייעלם, ולחצו על מקש ה-enter. זה יחזיר אותנו אל לוח הבקרה של וורדפרס.

בתפריט הניווט של המערכת ניגש לפוסט > פוסטים וניגש לראות אילו פוסטים הצליחה המערכת לייבא עד שנתקעה.

ברשימת הפוסטים נוכל לראות שיש שם פוסט שיוצר על ידי מערכת וורדפרס כדוגמה בשם "פוסט ראשון ואחריו יופיע מיד הפוסט האחרון שהייבוא נתקע בו. אני באופן אישי אעדיף למחוק את שני הפוסטים הללו ולהמשיך את הייבוא מאותה נקודה.

כיוון שהמערכת יודעת לזהות בזמן הייבוא את תאריך יצירת הפוסט המקורי, אז אין לנו בעיה פשוט לגשת חזרה לישראבלוג ולייצר גיבוי נוסף מאותו התאריך עד לסוף אותו חודש\שנה ולחזור על פעולת הייבוא לוורדפרס מספר פעמים בלתי מוגבל עד שנסיים לגבות את החומר מישראבלוג.

ובסוף כל ייבוא מוצלח של פוסטים תזכו אגב לראות את המסך המאוד מתגמל שמסכם את הפוסטים שנקצרו בהצלחה, עם התגובות והתמונות המצורפות.

רצוי מאוד לשים לב שרשומות ששמרתם כטיוטות במערכת ישראבלוג מיובאות לוורדפרס גם הן, ומופיעות כאילו פרסמתם אותן כך שאם יש שם פוסטים שאנשים לא אמורים לראות, שימו לב לכך מראש, אתרו את הקטעים הנ"ל ברשימת הפוסטים ופתחו אותן במצב "עריכה מהירה".במצב העריכה המהירה, שנו את מצב הפוסט מ"פורסם" ל-"טיוטה", לחצו עדכן, והפוסט יעבור לעולם שכולו טיוטות עד להודעה חדשה.

עד כאן החלק של ייבוא לוורדפרס.קום. מי שרוצה להשאיר את החומר בשרתים האלה יכול כאמור לעשות זאת בחינם, או כשירות פרימיום שמאפשר בחירה של דומיין עצמאי שאינו תחת הסיומת שלהם.

אם בחרתם לייצא את החומר הלאה לאתר וורדפרס אחר שיושב על שרת עצמאי אין קל מזה. בהנחה שכבר יש לכם אתר מן המוכן, נהדר. במידה ואתם מעוניינים בהקמת אתר כזה, זהו אמנם לא מדריך להקמת אתרי וורדפרס על שרת עצמאי, אבל בגדול כל שירות הוסטינג שמכבד את עצמו מאפשר היום הקמה ממש מהירה ונוחה של אתר וורדפרס בקליקים אחדים.

שרתים פופולריים הם של חברות כגון bluehost או godaddy אבל אני אמליץ לכם לברר על שירותים אחרים. ההמלצה האישית שלי היא על אירוח בחברת siteground, כי אני מבסוט משרתים שלהם ועוד יותר משירות התמיכה המקצועי שלהם אם קורה שדברים משתבשים וצריך את עזרתם.

למי שחשוב לו שרתים בישראל או תמיכה בעברית הבנתי שחברת UPRESS מקבלת פידבקים מאוד חיוביים, אך איני יכול להעיד זאת באופן אישי כי איני לקוח שלהם.

טוב, חפרתי מספיק בנושא. בואו נחזור ליצוא החומר מוורדפרס.קום כדי שנוכל לייבא אותנו לאתר הנמצא על שרת עצמאי:

עכשיו שיש לנו את כל הפוסטים נלך בתפריט המערכת אל: כלים> יצוא. במסך הבא נבחר באופציית היצוא החינמית.

נבחר להוסיף את "הכל", מה שייצר לנו קובץ XML שיכלול את כל המידע שקיים באתר: פוסטים, עמודים, תגובות וכולי. ונלחץ על כפתור היצוא.

 

לאחר הלחיצה על כפתור היצוא תקבלו הודעה שהמערכת עובדת על ייצור הקובץ ושהודעה עם קישור לקובץ היצוא תישלח לתיבת המייל שלכם. המתינו כמה דקות, תכינו תה או קפה, (פריט טריוויה: קפה הוא המרענן הרשמי של מפתחי וורדפרס) ולפני שהוא יספיק להתקרר כבר תהיה לכם בתיבת הדוא"ל הודעה שתיראה כך, עם קישור להורדת קובץ ZIP.

קובץ ZIP זה מכיל בתוכו קובץ XML שאותו אתם צריכים לחלץ, אני בדרך כלל מחלץ לשולחן העבודה קבצים זמניים או לתיקיה מסודרת אם מדובר בקובץ גיבוי שאני רוצה לשמור. וכיוון שזה קובץ שמכיל גיבוי של כל הבלוג שלכם, הייתי ממליץ לשמור עליו טוב.

באתר החדש שלכם בחרו בכלים > יבוא ובמסך היבוא שכבר אמור להיות לכם מוכר, בחרו להתקין ולהפעיל את כלי ייבוא "WordPress" שאליו תעלו את קובץ ה-XML שחילצתם מקובץ ה-ZIP שוורדפרס.קום שלחו לכם במייל.

זהו זה. יש לכם בלוג עצמאי ללא טובות מאף אחד. תתחדשו 😊

אם תרצו להעמיק את הידע שלכם יותר על נושאי וורדפרס, יש לכם הרים של מידע נגיש באינטרנט. אני יכול להמליץ לכם להתחיל בשני מאמרים שכתבתי בנושא "מה זה וורדפרס" וכן "תוספים מומלצים לוורדפרס", אבל זה כאמור רק הקצה. אם זה מעניין אתכם יש שם עולם שלם שמחכה לכם.