כל מי שהתעניין בבניית אתר אינטרנט בשנים האחרונות וודאי נתקל במילה וורדפרס אבל מה זה וורדפרס הזה? מדובר במערכת ניהול התוכן הפופולרית ביותר בעולם. וורדפרס התחילה את הקריירה ב-2003 כמערכת לבניית בלוגים, אבל היום אפשר לעשות באמצעותה כמעט הכל חוץ מקפה: אתרים אישיים, מגזינים, חנויות מקוונות, בתי ספר ועוד.

אחד מכל חמישה (או ארבעה, תלוי את מי שואלים) אתרים שקיימים היום באינטרנט בנויים עם וורדפרס. משתמשים במערכת אנשים פרטיים שמנהלים בלוגים, חברות קטנות בינוניות וגדולות וגם גופים ענקיים כמו CNN והרולינג סטונז (הלהקה, לא המגזין).

אחת המטרות שלי כאן ב-wpzvi (חוץ מלמכור שרותי בניית אתרים כמובן) היא לייצר תכנים שיסייעו לכם להבין יותר על מה זה וורדפרס ואיך להשתמש במערכת הנפלאה הזו בצורה הטובה ביותר. אחד המדריכים הראשונים בסדרה זו הוא מדריך וורדפרס למתחילים (שיגיע ממש בקרוב), שבו אני אעביר כל מה שצריך לדעת כדי להתחיל לבנות ולנהל אתר משלך עם וורדרפרס.

אבל לפני שמתחילים לשחות, רצוי לדעת מה זה מים. במאמר זה אספר קצת (הרבה) על וורדפרס, מאיפה היא צצה, מה היתרונות בעבודה עם וורדפרס ולמה רצוי לשים לב כדי לא ללכת לאיבוד.

ההיסטוריה של וורדפרס

הסיפור של וורדפרס התחיל ב-2003, וכל מה שהיה צריך זה חנון אחד עצבני.

מאט מולנווג, מתכנת חובב שבכלל חלם להיות נגן ג'ז, ניהל בלוג (יומן רשת) על גבי פלטפורמת הבלוגים של חברת SixApart, והכל עבד נחמד עד היום שהחברה החליטה לשנות מודל עסקי ועברה מבלוגים חינמיים לבלוגים בתשלום. מאט מצידו החליט שלא לשתף פעולה עם הקונספט הזה וביחד עם מייק ליטל, החל בבניית מערכת בלוגים חלופית בקוד פתוח, שמי שישתמש בה יוכל לדעת מראש אם הוא משלם ועל מה ובלי הפתעות. השניים חברו יחד והחלו לגלגל ביניהם את כדור השלג הזה שנקרא וורדפרס.

בלוגרים רבים בכל העולם התאהבו בוורדפרס באופן מיידי, ובשנותיה הראשונות היא זכתה לפופולריות רבה, במיוחד אצל בלוגרים שמאסו במערכות הבלוגים הנפוצות באותה תקופה שבקושי אפשרו שליטה במבנה האתר.

וורדפרס פותחה בקוד פתוח וזו הסיבה שהיא מופצת בחינם. קוד פתוח זה לא רק חינם – קוד פתוח משמעו קהילה גדולה של מתכנתים, מעצבים ומתרגמים, רובם המכריע מתנדבים, טרחה ב-11 השנים האחרונות על פיתוח המערכת. הפצתה הגלובלית התאפשרה בזכות העובדה שהיא תורגמה לעשרות שפות שונות. לישראל הגיעה המערכת ב-2005 על ידי רן יניב הרטשטיין (שהיה לי העונג לכתוב לצידו בנענע).

מונחי יסוד בוורדפרס

אז בואו נעשה קצת סדר. כדי לעשות קצת סדר בבלאגן שעוד בטוח יהיה לכם בראש באיזשהו שלב, נקדים ונספר לכם שיש כמה אלמנטים שרצוי להכיר:

וורדפרס היא מערכת לניהול תוכן – Content management system או בקיצור CMS. מדובר בתוכנה שיושבת על גבי שרת אינטרנט. המערכת בנויה ממספר חלקים אבל שני העיקריים שבהם יש לנו שימוש הם ממשק הניהול (Back-end) וחזית האתר (Front-end).

ממשק הניהול הוא החלק האחורי של המערכת, המקום שבו אנחנו בעצם מנהלים את כל התוספים, ערכות עיצוב וכל המידע שאנו מזינים למערכת: דפים, מאמרים, תמונות, וידאו וכולי (שנשמרים בבסיס הנתונים ה-database).

החלק החשוב השני של המערכת הוא חזית האתר (ה-front), זה החלק שהגולשים שלנו מגיעים אליו ובו מוצגים כל אותם תכנים שהזנו קודם בממשק הניהול. התכנים נשלפים בצורה דינמית מה-database והמערכת יודעת לשלוף ולמקם את התוכן במקום הנכון על הדף שבו הגולש נכנס לבקר.

דוגמה נוספת לדינמיות של המערכת היא האפשרות של הגולשים להזין תגובות מהחלק הקדמי של האתר. אחרי שהגולש הקליד את התגובה ולחץ על כפתור האישור, המידע נשמר למאגר הנתונים ומנהל האתר מקבל הודעה שממתין לו תגובה לאישור, בחלק האחורי של ממשק הניהול. אחרי אישור התגובה היא תצורף כתגובה למאמר, בדף המאמר בחלק הקדמי. פשוט, לא?

תבניות לוורדפרס

מושג יסוד נוסף שנשמע די הרבה הוא: תבניות לוורדפרס,ערכת עיצוב, או Theme באנגלית. תבנית היא הרחבה שמתלבשת על גבי מערכת וורדפרס, ובעזרתה אנחנו יכולים לקבוע את המבנה והמראה של האתר. קיימות שפע של ערכות התאמה בשוק, חינמיות ובתשלום, מצוינות ונוראות, ואחרי שעבדתי עם די הרבה ערכות אני יודע לומר שיש תבניות ששווה לעבוד איתן ויש כאלה שרצוי להתרחק כמו מאש.

קיימות ערכות ייעודיות שמוסיפות מעל המערכת הקיימת פונקציות ייחודיות. כך למשל ערכה שמיועדת לניהול משרדי תיווך תוסיף רכיבי קוד למערכת שיאפשרו הצגת הנכסים של המשרד עם שדות כגון מיקום, מספר חדרים, מחיר, לוח שנה לתיאום פגישות וכולי. ערכה אחרת שתשמש לאתר של מוזיקאים, תבנה פונקציונליות שתאפשר להציג קליפים, מועדי הופעות, רכישת קבצי אודיו וכולי.

רצוי להדגיש שגם אם שני אתרים משתמשים באותה הערכה זה לא אומר שהם יראו אותו הדבר. ישנן תבניות שמגבילות יחסית את המשתמש אבל עם הזמן כל תבנית וורדפרס שבאמת מכבדת את עצמה עברה לגישה פתוחה יותר והיא מאפשרת למתכנת ולמעצב חופש עיצובי לקביעת הרכיבים המשולבים בה וסדר הופעתם וכמובן שהמראה הסופי של האתר נקבע על ידי האלמנטים הגרפיים שהמעצב עיצב.

בנוסף לערכות עיצוב קיימות שהן מוצרי מדף, חלק גדול מהאתרים נשענים על ערכות התאמה מותאמות אישית, או כפי שנהוג לקרוא להן Tailor made. בניית אתר בצורה זו על פי רוב תהיה יקרה יותר (אפילו הרבה יותר) לעומת שימוש בערכת מדף. למה לשלם יותר? קיימים יתרונות בעבודה בצורה זו,שהבולטים ביניהם: התאמה מדויקת לעיצוב שמכתיב המעצב ואם המתכנת יודע מה הוא עושה יהיו הרבה פחות בלת"מים בפיתוח.

באופן אישי אני סבור שברוב המקרים ערכות מדף יספקו את הסחורה ומבחינה תקציבית יהיו עדיפות מבחינת ערך לכסף. ערכות מדף דוגמת AVADA וחברותיה ENFOLD וערכת X מספקות מרחב תמרון די מוצלח למעצב ולמתכנת ומתאפיינות בממשקי משתמש קלים לתפעול של הלקוח וזה בסופו של יום מה שחשוב – להגיע לתוצאה מדויקת ולספק מערכת שנוחה לשימוש כך שהיא תשמש את הלקוח ולא תהפוך לפיל לבן.

תוספי וורדפרס

מושג שלישי שרצוי מאוד להכיר הוא תוספים – Plugins – הרחבות קוד שמתלבשות על מערכת וורדפרס המקורית ומוסיפות לה תפקודים נוספים.

התוספים יכולים לבוא בכל המינים והגדלים: החל מתוספים קטנטנים שמטרתם להוסיף קצת צבע לחיים, כמו התוסף "הלו דולי" שכל מה שהוא עושה הוא להוסיף שורה רנדומלית מהשיר "הלו דולי" לכל עמוד במצב עריכה, ועד לתוספים להאצת גלישה, לניהול טפסים, מחשבונים, פורומים ותוספי חנויות שמאפשרים לנו להפוך את האתר לחנות וורדפרס משומנת עם אפשרות לסליקת כרטיסי אשראי,ניהול משלוחים, ניהול מלאי ועוד.

אחד היתרונות בעבודה עם תוספים לוורדפרס היא העובדה שיש הרבה מאוד כאלו. למעשה על רוב הצרכים שאנחנו (או הלקוחות שלנו) יכולים לחשוב עליהם, מישהו אחר כבר חשב ומצא פתרון. כל תוסף שכזה (ויש כמה עשרות אלפים כאלה) יכול להוות פתרון לבעיה כלשהי שעומדת לפנינו. צריך רק לזכור שבחלק מהפעמים, כיוון שלא מדובר בתוכנה רשמית מבית וורדפרס, ייתכן וניתקל בבעיות תאימות, התנגשויות קוד וכדומה – כך שרצוי בכל פעם שאנו עומדים להוסיף תוסף, לבדוק היטב מה התגובות שקיימות לו בקרב המשתמשים, מה הפופולריות שלו וכדומה.

כדי להבין יותר בנושא כתבתי במיוחד בשבילכם את המדריך לתוספי וורדפרס, תרגישו חופשי להיעזר בו ולספר לחברים.

וורדפרס.אורג או וורדפרס.קום

כשמחפשים בגוגל את המילה wordpress שתי התוצאות הראשונות שנקבל הן לשני אתרים שונים: האחד עם סיומת Org המציין כי מדובר בארגון, והשנייה עם סיומת Com המעידה כי מדובר בחברה ואם זה נשמע לכם מבלבל תרגישו טוב עם עצמכם, גם אותי זה טיפה בלבל בהתחלה ועכשיו זה לא.

מה זה וורדפרס.קום

אתר הדוט.קום שייך לחברת אוטומטיק שהיא הזרוע המסחרית המסונפת לוורדפרס. אתר הדוט.קום הוא שירות לאירוח אתרי וורדפרס, שמציע 2 אפשרויות אירוח.

האפשרות הראשונה היא אתר וורדפרס בחינם, בהתקנה מהירה וכמעט בלתי מורגשת. את האתר ניתן לנהל בקלות רבה יחסית, אולם קיימות בו מספר מגבלות שהעיקרית בהן היא ששם המתחם (הדומיין) של האתר שלכם נמצא כסאב-דומיין לוורדפרס.קום – לדוגמה: http://wpzvi.wordpress.com – אפשרות זו יכולה להתאים לבעלי בלוגים אישיים שלא רוצים להיכנס יותר מדי לעובי הקורה לתכנות ורוצים אתר בסיסי, מהיר וקל לתפעול.

אפשרות האירוח השנייה שהאתר מציע הינה בתשלום של החל ב-99$ לשנה, והיא נותנת אפשרות לאחסון יותר גדול, דומיין משלך, ללא הצגת פרסומות באתר, תמיכה יותר טובה וכולי.

מהניסיון שלי זה כיף מאוד להתנסות בשביל ההתחלה בחשבון החינמי שמציעה החברה, אבל אם יש צורך באתר רציני הייתי נמנע מהשימוש באתר הדוט.קום כיוון שגם עם ההרחבה בתשלום קיימות במערכת של אתר הדוט.קום יותר מדי מגבלות.

אחת המגבלות הללו היא שהמערכת אינה מאפשרת הוספה של ערכת עיצוב חיצונית (ניתן לקנות רק ערכות שנמכרות דרך חברת אוטומטיק באתר), מגבלה זו אילצה מספר בעלי אתרים שאני מכיר לעזוב את וורדפרס דוט.קום, פעולה שהיא יחסית פחות נעימה ככל שהאתר שלהם גדל עם הזמן.

לסיכום: יש מי שוורדפרס.קום זה הדבר בשבילם. אני אישית מוצא את זה מוצלח למי שרוצה להתנסות ולבלוגים פשוטים יחסית. למי שרוצה שליטה מלאה באתר שלו המערכת הזו לוקה בחסר.

מה זה וורדפרס.אורג

וורדפרס.אורג הוא האתר המרכזי של פרוייקט וורדפרס עצמו. זה המקום שבו מרוכז עיקר הידע הקשור לפרוייקט הקוד הפתוח – הקודקס של וורדפרס (שזה מאגר המידע של וורדפרס על וורדפרס), פורום תמיכה של קהילת הקוד הפתוח, מקום המרכז שפע של ערכות ותוספים חינמיים (וגם כאלה הניתנים לשדרוג בתשלום) ועוד.

אתר זה שימש רוב השנים כמקור העיקרי להורדה של קובץ ההתקנה העדכני ביותר של מערכת וורדפרס – קובץ ששימש להתקנת המערכת על שרתים עצמאיים. פונקציה זו נשחקה למדי בשנים האחרונות, לאור העובדה שכיום כל שירות אירוח אתרים (הוסטינג) שמכבד את עצמו מציע את האפשרות להתקנה מהירה של מערכת וורדפרס. אגב, אם בטעות ההוסטינג שלכם לא מציע אפשרות זו, אל תתביישו, תסבירו להם בדיוק למה אתם לא יכולים לעבוד עימם עד שהם יתאפסו על עצמם. הם יודו לכם על זה אחר כך.

אז בואו נמשיך הלאה

בגדול תמיד יש עוד מה ללמוד על המערכת הגדולה והנפלאה הזו, אבל כולי תקווה שכבר יש לכם יותר ממושג כללי לגבי מה זה וורדפרס ושהתעוררה בכם הסקרנות לצאת לדרך ולבנות אתר עם וורדפרס.

אני יכול להעיד על עצמי שבתור בונה אתרים (משנת 1998) ובלוגר ותיק (משנת 2002) לקחתי את הזמן שלי עם וורדפרס. למרות שאני מכיר את המערכת די מראשיתה רק בשנת 2011 התחלתי לעבוד עמה וזאת אחרי שהיא הגיעה לבגרות ויציבות. מאז אני מברך על כל רגע שבחרתי לעבוד עם וורדפרס כיוון מדובר במערכת שמאפשרת לי ליצור אתרים בקלות, ללקוחות שלי לנהל את התכנים בצורה עצמאית ויעילה וכיוון שבסופו של דבר מדובר בכלי עבודה שאחרי שמכירים אותו מאפשר להתמקד בעבודה ולא בכלי עצמו.

לאן ממשיכים עכשיו? אם הגעתם עד לשורה הזו במאמר, ניתן להניח שהנושא מעניין אתכם. נקודה טובה להתחיל בה תהיה המדריך המלא לוורדפרס – שיעלה ברגע שאסיים לכתוב אותו :)
מי שכבר התחיל לעבוד עם המערכת מוזמן להיכנס למאמר שלי על תוספים לוורדפרס.

תרשו לי לאחל לכם שתיהנו מהעבודה עם וורדפרס לפחות כמוני.

נתראה במדריך הבא לבניית אתר בסיס בוורדפרס שיפורסם בקרוב.